بالاخره چه روزی برای انتخابات تعیین می شود؟
محمد اسحاق فیاض محمد اسحاق فیاض

ظاهرا تعیین زمان برگزاری انتخابان، خود رفته رفته به یک مشکل تبدیل می گردد و روشن شده است که هنوز تاریخ مشخصی برای برگزاری انتخبات وجود ندارد. با ان که کمیسیون مستقل انتخابان 29 اسد را روز برگزاری انتخابات اعلام کرده بود و از تاخیر دو یا سه ماهه انتخابات نهاد های بین المللی مانند سازمان ملل نیز حمایت کرده بود و نیز این تاخیر ظاهرا مورد تایید و قبول رئیس جمهور افغانستان نیز قرار گرفته بود، اما مثل این که باردیگر تردید هایی درتعیین زور برگزاری انتخابات به وجود آمده است که رئیس جمهور کرزی، تعدادی از بزرگان را در قصر دعوت کرده تا درباره تعیین روز برگزاری انتخابات رای زنی نمایند.

دفتریاست جمهوری با انتشار یک نامه خبری اعلام کرده است که آقای کرزی رای زنی در زمان برگزاری انتخابات را نهایی کرده و به زودی تصمیم خود در این مورد را اعلام خواهد کرد.

در این نامه آمده است: رئیس جمهورافغانستان و معاونانش با رهبران احزاب پیشین جهادی، رئیس مجلس سنا، رئیس مجلس نمایندگان، قاضی القضات و شماری دیگر از شخصیت های سیاسی افغانستان در مورد برگزاری انتخابات گفتگو کرده و به مشورت هایش در این مورد پایان داد.

 هم چنین گفته می شود دوشنبه این هفته گذشته آقای کرزی، دیداری با سفرای ارشد کشور های خارجی داشته و با آنها نیز در این مورد بحث و رای زنی کرده است.

 اما اقای قانونی رئیس پارلمان افغانستان که در این جلسه اشتراک کرده بود، به نمایندگان پارلمان گفت: آقای کرزی از آنها خواسته بود تا درمورد چگونگی و تاریخ دقیق زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، به وی مشوره دهند.در این جلسه مشورتی حاضرین به کدام نتایج مشخص دست نیافته اند.

اما نامه ای که از طرف دفترریاست جمهوری منتشر شده است، حاکی از آن است که  آنان دراین جلسه به تصمیم نهای رسیده اند و به زودی آخرین نظرش را دراین باره اعلام خواهد کرد.

قراربود که نظر نهایی رئیس جمهور درباره تعین روز برگزاری انتخابات روز جمعه اعلام گردد، تا اما تاعصر جمعه هیچ خبری نیست، معلوم نیست که رئیس جمهور نظر نهایی خود را کی اعلام خواهد کرد و نیز تاخیر دراعلام نظر رئیس جمهور بازهم تردید هایی را دراین باره به وجود اورده است که چرا رئیس جمهور نظرش را اعلام نکرده ؟ آیا سخنان اقای قانوی واقعیت دارد که گفت در جلسه کاخ ریاست جمهوری هیچ توافقی دراین زمینه صورت نگرفته است؟ ایا به همین دلیل رئیس جمهور کرزی نظر نهایی اش را روز جمعه اعلام نکرده است؟

براساس قانون اساسی افغانستان دوران کاری رئیس جمهوری اقای کرزی  درآخرین روز ماه جوزا سال پنجم، به پایان می رسد و دولت مکلف شده است تا انتخابات بعدی را 30 تا 60 روز قبل از آن برگزار نماید. اما مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات، برگزاری انتخابات را به مدت دو تا سه ماه به تاخیر انداخت. عزيز الله لودين"رئيس كمسيون مستقل انتخابات  کشور چندی پیش در نشست خبري خود  دلیل این تاخیر را سه عامل ذکر کرد و گفت:" اين كميسيون تاريخ تعيين شده را كه روز قبل از ماه مبارك رمضان است، پس از مشورت با نيروهاي امنيتي افغان و نيروهاي خارجي اعلام كرده است وعلت اين تأخير  نیز مشكلات مختلف تداركاتي، امنيتي و مالي  می باشد". به همین دلیل اگر وضعیت امنیتی بهتر نشود و این کمیسیون نتوانند آمادگی لازم را برای برگزاری انتخابات داشته باشند، بیم آن می رود که شماری از مردم نتوانند در انتخابات شرکت کنند و در نتیجه مشروعیت انتخابات مورد سئوال قرار گیرد.

پس از آن که سازمان ملل و دیگر نهاد های خارجی حمایت خود را ازاین تاخیراعلان کردند، دیگر بحث ها و انتقادات خاموش گردید، در حالی که تا پیش از حمایت سازمان ملل ازتاخیز زمان برگزاری انتخابات تعدادی از نمایندگان پارلمان و نیز احزاب سیاسی از جمله جبهه متحد مخالفت خود را با تاخیر انتخابات اعلام کرده بودند و خواهان برگزاری انتخابات در زمان مقرر گردیده بودند، اما این که چرا بازهم این بار آقای کرزی موضوع تعیین برگزاری انتخابات را مطرح کرده، سئوالی است که نیاز به تحلیل و بررسی دارد.

   برخی از تحلیل گران و نیز رسانه های غربی

از جمله آژانس خبری فرانس پرس و روزنامه فایننشل تایمز خبر داده اند که حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، به احتمال زیاد برگزاری انتخابات را در ماه اپریل یعنی ماه جوزا که بهار آینده است اعلام خواهد کرد. به گزراش این خبرگزرای و به نقل از یک مقام ارشد دولتی افغانستان که نخواسته نامش فاش شود نوشته است که در جلسه ای آقای کرزی با سفرای کشورهای خارجی  داشت گزینه های مختلف از جمله برگزاری انتخابات در بیس ویکم ماه اپریل( ماه جوزا) مورد بحث قرار گرفت. و اکنون اقای کرزی در تلاش است تا زمینه مناسبی را بدست آوزد و این موضع را به صورت رسمی اعلان نماید.

کار شناسان بدین باورند که اقای کرزی خواهد گفت که به دلیل اعتراضات برخی از نمایندگان و برخی از احزاب سیاسی تصمیم گرفته است که انتخابات را در موعد مقرر قانوی یعنی ماه جوزار برگزار نماید، تا رویس جمهورافغانستان یک روز هم خارج از چوکات قانون برارایکه قدرت باقی نماند، اما کار شناسان مسایل سیاسی در افغانستان می گویند، برگزاری انتخابات در ماه جوزا به نفع اقای کرزی خواهد بود زیرا او با استفاده از منابع دولتی به مبارزات انتخاباتی خود خواهد پرداخت و اگر قرار باشد به مناطق ناامن سفر کند از نیروهای خارجی برای حفاظت خود استفاده خواهد کرد. اما دیگر نامزد ها از چنین شانسی برخور دار نیست.

باتوجه به کمی وقت نامزد های رقیب اقای کرزی فرصتی کمی برای تبلیغات دارند زیرا هنوز ائتلاف های سیاسی مستحکمی سیاسی میان احزاب و نامزد ها به وجود نیامده است و آقای کرزی آنان با این تصمیم خود درواقع آنان را غافل گیر خواهد کرد، زیرا آنان برای شش ماه برای انتخابات برنامه ریزی کرده بود نه سه بعد به همین دلیل تا آنان برنامه های خود را آماده و فعال نمایند و کارهای تبلیغاتی را روی دست بگیرند، زمان می گذرد، در حالی که اقای کرزی به عنوان رئیس جمهور یک چهره شناخته شده است و با استفاده از این شانس می تواند کمتراز دیگرنامزدان به کمپاین و تبلیغات بپردازد.

جالب است این تصمیم نیز از سوی برخی از اعضای پارلمان محکوم شده است. خانم فوزیه کوفی از اعضای مجلس نماینده گان با انتقاد از اشتراک کنندگان در این جلسه مشورتی با رئیس جمهور، گفت: تعداد نمایند گانی که دراین جلسه شرکت کرده اند، بدون در جریان گذاشتن بقیه اعضای پارلمان دراین پروسه گفتگو حاضرشده اند. سردارعبدالرحمن اوغلی یکی دیگر ازنمایندگان مجلس چنین مشوره ها را برای رییس جمهور بی اساس خوانده می گوید: آقای کرزی از یکسال به این سو روی یک ماده قانون اساسی وبرگزاری تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آینده کشور مشوره های خصوصی دارد ولی تا کنون به هیچ نتیجه ای نرسیده ومطابق به قانون اساسی عمل نمی کند.

به هرحال فعلا آنچه به نظر می رسد این است تردید ها درباره تعیین زمان برگزاری انتخابات بیشتر از بیش شده است و هنوز روشن نیست که بالاخره چه روزی برای انتخابات تعیین خواهد شد؟


March 1st, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات